تعدادی از آیات کریمه ی قرآن هم با تأویل وتفسیر ائمه ی معصومین (علیهما السلام) بر این حقیقت دلالت دارد وبرای بشریت آینده ای درخشان و سرشار از سعادت وخوشبختی را پیش بینی می نماید و قاطعانه بر این مسئله تکیه دارد که اگرچه اکنون جامعه بشری بر محور استکبار و استضعاف و خودخواهی قدرتمندان و ثروتمندان زورگو قرار گرفته اما دوامی ندارد و اساس و پایه ی آن متزلزل است و فرو خواهد ریخت و سرانجام بشریت از آینده ای درخشان برخواردار خواهد گردید و زمام امور به دست کسی خواهد افتاد که دست قدرتهای زورگو و مستکبران خودخواه را از سر جامعه ی انسانی کوتاه و حکومتی بر پایه عدل و قسط در جهان برقرار می سازد و نظام جامعه را اصلاح وظلم وستم را از میان برمی دارد
مَن يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيهِْم مِّنَ النَّبِيِّنَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشهَُّدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلَئكَ رَفِيقًا (نساء/69) و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز،) همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيقهاى خوبى هستند!
از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است: منظور از نبييّن، پيامبر اكرم (صلی الله علیه و اله ) و مراد از صديقين، على (عليه السّلام) و مراد از شهداء، حسن و حسين (عليهما السّلام) و منظور از صالحين، ائمه (علیهم السلام) و منظور از حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً، قائم آل محمّد (صلى اللَّه عليه و آله و سلم) است.
پیام ها
1.قرار گرفتن در راه انبيا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمى آيد. یعنی كسانى كه مشمول اين نعمتند، همواره در جاده مستقيم گام برمي دارند.
2.رفيق خوب، انبيا، شهدا، صدّيقان و صالحانند. انتخاب و گزینش رفقا در دنیا بايد با این معیارها تنظیم شود.
3.براى ساختن يك جامعه انسانى سالم و شايسته، بايد انبياء راه را نشان دهند، صديقان اهداف آنها را در همه جا پخش كنند، جمعى در برابر عناصر آلوده و آنهايى كه موانع راه حقند وارد شوند و قربانى دهند و شهيد گردند، صالحان مشعل هدایت را زنده نگه دارند.
4موضوع معاشران خوب و همنشين هاى با ارزش به قدرى اهميت دارد كه حتى در عالم آخرت نیز از نعمت های بهشت شمرده شده است.
پی نوشت ها :
1. تفسیر نور، محسن قرائتی
2.مهدویت از دیدگاه قرآن ، ویکی فقه